Een bijzondere mijlpaal voor de energietransitie in Nederland: bij H2 Hollandia in Drenthe is de eerste 25 kilo groene waterstof geproduceerd.
Hoewel nog niet de volledige installatie staat, laat deze eerste productie zien dat het systeem werkt. De compressor volgt, net als de tankinfrastructuur waarmee straks lokale industrie en zwaar transport voorzien kunnen worden van groene waterstof.
Van duurzame opwek naar toepassing in de regio
H2 Hollandia is een bijzonder project voor Nederland. Op deze locatie komen grootschalige opwek van duurzame energie, slimme conversie naar waterstof en concrete toepassing in de regio samen.
Dat is precies waar de energietransitie om vraagt. Niet alleen duurzame energie opwekken, maar ook zorgen dat die energie op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste vorm beschikbaar komt. Voor sommige toepassingen is groene stroom direct de beste oplossing. Voor andere toepassingen kan groene waterstof een belangrijke rol spelen.
Juist daarom is deze eerste productie meer dan een technische test. Het is een concrete stap richting een nieuwe duurzame energie-infrastructuur.
Belangrijke stap voor H2 Hollandia
Dat de eerste groene waterstof nu succesvol is geproduceerd, is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van H2 Hollandia. Het project is uniek in Nederland door de schaal, ambitie en impact.
De komende periode wordt verder gewerkt aan de installatie en de infrastructuur die nodig is om groene waterstof straks beschikbaar te maken voor lokale industrie en zwaar transport.
Samen met partners
Deze mijlpaal is bereikt dankzij de inzet van alle partners die bijdragen aan H2 Hollandia. In het bijzonder Avitec, Gemeente Borger-Odoorn en Provincie Drenthe voor hun betrokkenheid en steun.
De eerste groene waterstof is geproduceerd. En dat is nog maar het begin.